LIFE Zero Cabin Waste estableix les bases per a reduir l'impacte ambiental dels vols

Investigadors de la Càtedra UNESCO ESCI-UPF, dirigits per Pere Fullana i Palmer, proposen aplicar una perspectiva de cicle de vida per planificar una gestió de residus eficient i diferenciada. L'estudi publicat a Detritus forma part del Projecte LIFE Zero Cabin Waste, destinat a crear un model sostenible per reduir, reutilitzar i reciclar els residus generats a les cabines dels avions.

LIFE Zero Cabin Waste

El baix cost de la descàrrega en abocadors, especialment per als residus no perillosos, i la falta d'instal·lacions adequades i regulacions restrictives, entre altres causes, han descoratjat a les línies aèries i els agents de l'aviació en la recerca proactiva de solucions per als residus en cabina durant més de 20 anys, segons els investigadors de la Càtedra. En els últims anys, les aerolínies han augmentat els seus esforços per abordar els residus generats en els avions però, aquests esforços, generalment, no tenen un enfocament integral.

En aquest context, el Projecte Life Zero Cabin Waste treballa "per crear un model integrat per separar adequadament aquests residus, demostrar que poden tractar-se d'una forma més respectuosa amb el medi ambient, i contribuir a la reducció de l'alta petjada de carboni associada a la seva generació i l'actual gestió inadequada d'aquests, a més d'establir les bases per a la seva replicació a través de protocols estandarditzats", explica Gonzalo Blanca-Alcubilla, investigador de la Càtedra responsable del projecte.

En un estudi recentment publicat a Detritus, dirigit per Pere Fullana i Palmer, director de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF, els científics de la Càtedra han analitzat la situació actual, identificant les premisses a tenir en compte a l'hora de guiar les decisions futures a través d'una perspectiva de cicle de vida. Aquest treball destaca la necessitat d'identificar l'origen dels residus i la seva composició a través d'un estudi de caracterització, per planificar una gestió eficient i diferenciada. "La distància de vol comporta una relació directa entre la quantitat de residus i el material no manipulat generat. La majoria és matèria orgànica que prové dels menús", explica Blanca-Alcubilla. "Pel que fa al menjar de càtering, els menús amb major quantitat d'aliments d'origen vegetal tindran una petjada de carboni més baixa que aquells en què hi ha presència de carn, especialment de vedella", afegeix.

En decidir quin tipus de material s'ha d'utilitzar tant pels envasos com pels coberts, els investigadors proposen considerar el nombre d'usos de l'article reutilitzable, l'eficiència del procés de rentada i el nombre de rentades entre usos, ja que aquesta és una de les etapes amb major impacte per als articles reutilitzables. "En les primeres etapes del projecte, aquests resultats preliminars estableixen les bases per assolir els objectius definits", destaca Alba Bala, responsable de la Línia de Recerca en Gestió de Residus de la Càtedra.

Aquest estudi, per tant, estableix els fonaments per a posteriors millores que permetran assolir les metes fixades. La recerca futura se centrarà en investigar "el flux de residus i els fluxos turístics, on es troba la major part dels residus recuperables, per a una correcta separació en origen cap a una millora substancial de tot el procés", conclou Fullana i Palmer. 

 

Sobre Life Zero Cabin Waste

Life Zero Cabin Waste és un projecte pioner destinat a reduir els residus en cabina a través de canvis en el disseny dels menús dels avions. La Càtedra UNESCO ESCI-UPF, soci del projecte, és responsable d'avaluar l'efectivitat de les mesures proposades a través de les metodologies d'Anàlisi de Cicle de Vida (ACV) i Ecodisseny, per tal de reduir la petjada de carboni associada a la gestió dels residus.

Es tracta d'una iniciativa cofinançada per la Unió Europea, a través del Programa LIFE, que s'estendrà fins a finals de 2019 i que compta amb el suport de les autoritats sanitàries espanyoles, així com d'organitzacions com IATA i Aena. Els socis del projecte són Iberia, Gate Gourmet, Ecoembes, Biogàs Fuel Cell, Ferrovial i ESCI-UPF.

 

LIFE Zero Cabin Waste

Cartell Informatiu de LIFE Zero Cabin Waste.

 

Article de referència

Blanca-Alcubilla, G., Bala, A., Hermira, JI, de-Castro, N., Chavarri, R., Perales, R., Barredo I., and Fullana-i-Palmer, P. (2018). TACKLING INTERNATIONAL AIRLINE CATERING WASTE MANAGEMENT: LIFE ZERO CABIN WASTE PROJECT. STATE OF THE ART I FIRST STEPS. Detritus Journal.

 

0 Comments

Add Comment


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Segueix-nos a les xarxes!

    tw logo        linkedin logo_initials 

    Projectes destacats

    Análisis de Ciclo de Vida de la producción de vino de La Rioja.

    Cálculo de Huella de Carbono de la cadena de producción textil de la marca MANGO.

    Diseño de un software integrado para una Arquitectura Sostenible.

    Cálculo de ahorro de emisiones de CO2 en los productos de la Red Compra Reciclado.

    Desarrollo de criterios de una Ecoetiqueta Europea para edificios de oficinas y para la compra y contratación pública verde.

    Creación de una plataforma on line para difundir casos de estudio de edificación sostenible.

    Análisis del Ciclo de Vida de un Turista que viaja a las Islas Baleares.

    Sensibilización y recogida selectiva de juguetes con componentes eléctricos y electrónicos en als escuelas.

    Diseño de un software de gestión de envases.