Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, a la Càtedra

Didem Civancik-Uslu, estudiant de doctorat, i Nur Khalil, tècnica a la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF, adrecen un missatge a les nenes amb vocació científica per tal d’encoratjar-les en aquest camp.

¿Què vols ser quan siguis gran? Els nens i nenes d’entre sis i set anys es projecten de forma equitativa com a futurs professionals científics i tecnològics. No obstant això, un estudi de la revista Science del 2017 mostra que, a partir dels 8 anys, moltes nenes abandonen el somni científic al·legant que és una carrera per a persones intel·ligents i no s’hi veuen capaces. Aquestes troballes suggereixen que les nocions genèriques de genialitat s’adquireixen de manera precoç i tenen un efecte immediat en els interessos dels més petits.

Día Internacional de la Mujer y la Niña en la Ciencia, UNESCO 2018

Crèdits de la imatge: Royal Academy of Science International Trust (RASIT).
 

Estereotips de gènere en la ciència

Quan ascendim en l’escala de l’edat, sembla que les diferències decreixen fins al punt que actualment les dones obtenen el 65% dels graus universitaris i més del 45% dels doctorats. Tanmateix, segons dades de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT, per les seves sigles en castellà), la proporció de dones baixa a mesura que avancen en la carrera científica. Això fa que en alts càrrecs com els d’avaluació, direcció o institucionals hi hagi més homes que dones; el que s’ha anomenat com l’efecte tisora

Aquesta tendència no només és present a Espanya, sinó que és comuna en els 28 països de la Unió Europea. És per aquest motiu que els esforços actuals de la FECYT se centren a garantir la representació femenina en tots els nivells de l’acadèmia, en especial en els càrrecs de presa de decisions i d’avaluació del coneixement.

 

Dones i ciència

En aquesta línia i en commemoració al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF entrevista a les investigadores de la institució. Per la seva banda, la tècnica Nur Khalil, especialitzada en ciències ambientals, remarca que cal treballar en el problema de fons, que rau en l’educació i en la mateixa societat. “També en termes d’igualtat salarial, que hauria de quedar recollit i regulat en el conveni científic”. A més, subratlla la importància de compatibilitzar la maternitat amb la feina i assenyala aquest aspecte com una de les principals causes de l’efecte tisora. “Haurien de promoure’s noves lleis o almenys assegurar que es compleixen les actuals”, subratlla, contundent.

Altrament, Didem Civancik-Uslu, estudiant de doctorat de la Càtedra i enginyera ambiental, recalca que per aconseguir la igualtat entre dones i homes no es poden acceptar prejudicis d’acord amb el gènere. “És important recordar el que és obvi: tant les dones com els homes poden oferir resultats, ensenyar, publicar i liderar congressos; ambdós poden fer tot allò que es proposin”, evoca la investigadora.

Malgrat les desigualtats encara avui existents, ambdues llencen un missatge esperançador per aquelles nenes amb vocació científica. La Nur expressa: “Que no tinguin por, que confiïn en elles mateixes i que s’apropin a la ciència, que no mossega. En cas que els hi agradi, ja no hi haurà barrera que se’ls interposi”. Al mateix temps, la Dídem manifesta: “Creieu en vosaltres mateixes. Voler és poder”.

 

0 Comments

Add Comment


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Segueix-nos a les xarxes!

    tw logo        linkedin logo_initials 

    Projectes destacats

    Análisis de Ciclo de Vida de la producción de vino de La Rioja.

    Cálculo de Huella de Carbono de la cadena de producción textil de la marca MANGO.

    Diseño de un software integrado para una Arquitectura Sostenible.

    Cálculo de ahorro de emisiones de CO2 en los productos de la Red Compra Reciclado.

    Desarrollo de criterios de una Ecoetiqueta Europea para edificios de oficinas y para la compra y contratación pública verde.

    Creación de una plataforma on line para difundir casos de estudio de edificación sostenible.

    Análisis del Ciclo de Vida de un Turista que viaja a las Islas Baleares.

    Sensibilización y recogida selectiva de juguetes con componentes eléctricos y electrónicos en als escuelas.

    Diseño de un software de gestión de envases.