Google, una eina sostenible?

Gal·la Millán i Marta Camins, alumnes de l'assignatura Gestió de la Sostenibilitat impartida pels membres de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF, ens submergeixen en les iniciatives sostenibles del gegant d'Internet. Aquesta assignatura forma part del pla d'estudis del Grau en negocis i màrqueting internacionals d'ESCI-UPF, com a optativa de tercer o quart curs.

Gal·la Millán i Marta Camins, autores de l'article.

Gal·la Millán i Marta Camins, autores de l'article.

Són moltes les empreses que en els últims anys han incorporat estratègies per esdevenir sostenibles, a través de la reconversió dels seus processos cap a l'energia renovable. Aquest mateix objectiu és el que va motivar al gegant d'Internet, Google, a començar un procés per operar al 100% amb energia renovable i convertir-se en "el major comprador corporatiu d'energia renovable del món", al 2017. Els seus compromisos arriben ja als 2.600 megawatts d'energia eòlica i solar, i avui en dia els centres de dades de Google fan servir només la meitat de l'energia que altres empreses de la indústria. Als Estats Units, tots els centres de dades han rebut les certificacions voluntàries de sistemes de gestió ISO 14001 i OHSAS 18001, convertint-se en la primera gran empresa de tecnologia en rebre aquest tipus de certificacions externes.

 

A finals del 2016, l'empresa va fer públiques 10 de les accions que fan que la multinacional de cercadors a Internet més coneguda del món sigui més sostenible:

1. Certificacions de sistemes de gestió. Primera gran empresa de tecnologia en rebre les certificacions externes ISO 14001 i OHSAS 18001.

2. Fonts renovables. El 33% de l'energia que fa servir l'empresa prové de fonts d'energia que, després de ser utilitzades, es poden regenerar de manera natural o artificial.

3. Estil de vida sostenible, internament.

4. Inversió en projectes que eventualment produiran més energia neta de la que l'empresa consumeix.

5. Ús de l'eina Google Apps for Business. Segons dades de Google, una companyia pot estalviar entre el 65% i 85% d'emissions de carboni utilitzant aquesta eina, ja que el núvol on funcionen els seus serveis és molt gran i distribueix d'una forma més eficient els recursos.

6. Utilització del Gmail. Un dels seus usuaris pot estalviar fins a 80 vegades més energia que utilitzant servidors locals.

7. Ús dels productes Google Earth i Google Earth Engine amb propòsits socials i ecològics. Per exemple, han servit per aturar la desforestació a diverses parts del món i per crear un mapa cultural de la tribu Surui a l'Amazones. D'altra banda, els mapes de Google Maps impulsen el transport sostenible, al incloure rutes viables amb bicicleta o transport públic.

8. La companyia recicla el 100% dels equips electrònics utilitzats en els seus centres de dades. Des de 2007, ha reciclat servidors obsolets suficients per a estalviar la compra de més de 300.000.

9. Els seus edificis posen especial atenció en la construcció sostenible, eliminant l'ús de pintures, mobles o altres materials que continguin substàncies químiques que puguin ser nocives per al medi ambient i les persones. A més, es privilegia un disseny intel·ligent que permeti el pas de llum i aire, així com l'ús eficient d'energia i altres recursos.

10. Google és cofundador de la iniciativa Climate Savers Computing Initiative, creada al 2007, i és membre de The Green Grid, dos grups globals dedicats als estàndards més alts de sostenibilitat i eficiència.

 

Realment és a les mans de Google la reducció d'emissions de carboni?

El consum elèctric, a més de ser una despesa, impacta de manera directa en el medi ambient en emissions de diòxid de carboni que es dirigeixen a l'atmosfera. Google, que sempre ha apostat per minimitzar l'impacte ambiental, ha revelat les seves dades i, segons podem comprovar, els seus centres de dades arriben a consumir l'1% de l'energia elèctrica consumida per tots els centres de dades del món. Si bé és cert que Google fa servir energia sostenible per als seus centres de "big data" i, per tant, les emissions es veuen reduïdes des que s'han implantat processos de desenvolupament sostenible.

Però l'ús de Google no es limita només als centres de dades, això és només el principi de la seva activitat com a empresa. Google es consumeix als nostres ordinadors, les nostres tablets i fins i tot als nostres smartphones. És potser per això que l'ús d'energia que Google ens fa consumir va molt més enllà de la que ells fan servir i, com a conseqüència, moltes vegades no sabem si l'energia que estem emprant prové de fonts energètiques sostenibles com les que Google fa servir o no.

 

Llavors, cada vegada que fem clic a "enter" o a "buscar" des de la pàgina de cerca de Google estem fent servir energia?

El Doctor Alex Wissner-Gross, de la Universitat de Harvard, assegura que realitzar un parell de cerques a Google genera tant CO2 com bullir una tetera, 7 grams per cada consulta. Resultava menys contaminant quan es consultava l'enciclopèdia anys enrere. Encara que també és cert que Google ens està ajudant a reduir les emissions en altres camps, com per exemple, en el cas dels antics DVD. Les emissions de CO2 emeses per un DVD equivalen a veure Youtube ininterrompudament durant 3 dies. Això està molt bé, el problema és que el DVD costava diners, però Youtube és gratuït i accessible a qualsevol hora i per qualsevol usuari amb accés a la xarxa.

 

On pot estar la solució a aquest problema?

Cada vegada som més persones i cada vegada volem més Internet. Tant és així que la reducció en emissions que ha generat Google "personalment" en els de centres de dades i en altres àmbits, ja no són prou àgils per posar fre al consumisme desenfrenat de l'Internet domèstic i, conseqüentment, de l'energia elèctrica. Està a les nostres mans fer un ús prudent d'aquesta eina tan accessible per poder contribuir així, a un futur més sostenible per a tothom.

 

0 Comments

Add Comment


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Segueix-nos a les xarxes!

    tw logo        linkedin logo_initials 

    Projectes destacats

    Análisis de Ciclo de Vida de la producción de vino de La Rioja.

    Cálculo de Huella de Carbono de la cadena de producción textil de la marca MANGO.

    Diseño de un software integrado para una Arquitectura Sostenible.

    Cálculo de ahorro de emisiones de CO2 en los productos de la Red Compra Reciclado.

    Desarrollo de criterios de una Ecoetiqueta Europea para edificios de oficinas y para la compra y contratación pública verde.

    Creación de una plataforma on line para difundir casos de estudio de edificación sostenible.

    Análisis del Ciclo de Vida de un Turista que viaja a las Islas Baleares.

    Sensibilización y recogida selectiva de juguetes con componentes eléctricos y electrónicos en als escuelas.

    Diseño de un software de gestión de envases.