Viatge en avió al voltant de la gestió de residus i la petjada de carboni dels aliments

Blanca-Alcubilla i Batlle presentant els seus projectes al Taller. Crèdits: Laura Cugat

Blanca-Alcubilla i Batlle presentant els seus projectes al Taller. Crèdits: Laura Cugat.

“Ens trobem a l’Aeroport de Barcelona-El Prat, a punt d’agafar un avió cap a Nova York”, així va començar el taller “La huella de nuestra alimentación. ¿Conoces su impacto?”. Els assistents es van veure de forma sobtada involucrats en un exercici que implicava agafar un avió per fer un viatge amb l’objectiu de reflexionar al voltant de la gestió de residus i la petjada de carboni dels aliments del catering, abans de tornar a tocar de peus a terra. Els responsables de conduir el vol van ser els investigadors de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF Gonzalo Blanca, de la línia de Gestió de Residus, i Laura Batlle, de la línia d’Agroalimentació. L’activitat es va realitzar el passat 24 de novembre a ESCI, en el marc de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus.

La sessió pretenia, d’una forma dinàmica i participativa, conscienciar a la societat envers els  impactes dels residus produïts pel catering dels avions i la petjada de carboni dels nostres hàbits alimentaris des d’una perspectiva d’Anàlisis de Cicle de Vida (ACV). Els 12 participants del taller,  van haver de preparar les maletes de seguida per emprendre el viatge que els portaria a resoldre les preguntes plantejades pels investigadors al llarg del transcurs del trajecte. Amb l’equipatge facturat i ja instal·lats a l’avió, la reflexió s’enlairava.

 

La petjada del nostre menú

La presentació de les preguntes i la seva posterior consideració per part dels participants va fer ballar ràpidament les agulles del rellotge aproximant-nos a l’hora de dinar. Aleshores, els passatgers tenien l’oportunitat d’escollir entre quatre menús diferents en funció dels seus gustos: un integrat per carn vermella, un altre amb pollastre, el mediterrani amb peix i verdures i el vegetarià amb pasta com a plat principal. Seguidament, per tal de poder comprendre l’exercici, els investigadors de la Càtedra es van col·locar a la part capdavantera del vehicle per tal de presentar els seus projectes d’investigació.

Per una banda, Blanca-Alcubilla, que desenvolupa el projecte Life+ Zero Cabin Waste, va explicar que la seva feina consistia a estudiar els mecanismes que permetrien gestionar els residus dels caterings dels avions de la forma més sostenible possible. Per altra banda, Batlle, en el projecte CERES-ProCon, s’encarrega d’avaluar la petjada de carboni dels aliments que consumim amb el fi d’arribar a concretar dietes saludables i respectuoses amb l’entorn.

Després de la xerrada, va arribar el moment en què els passatgers havien de participar fent uns càlculs per de descobrir quin dels menús era el menys contaminant. A partir de l’inventari de la petjada de carboni associada als aliments presents en el menú, els participants van calcular les emissions de cadascun dels ingredients per tal d’obtenir una xifra aproximada de la despesa de diòxid de carboni total i poder comparar les cartes. Finalment, es va confirmar la hipòtesi general: la dieta que contamina més és la que conté carn vermella pel conjunt de gasos que emeten les vaques i el posterior processat de la carn. Amb la resolució de l’enigma servida, es va activar la llumeta del cinturó de seguretat, senyal que l’avió començava a aterrar al John F. Kennedy International Airport de Nova York, el nostre destí.

Ja amb els peus a terra, van tornar a aparèixer les preguntes inicials que havien motivat la reflexió d’aquesta intensa aventura. Aleshores, els doctorands van procedir a resoldre els dubtes que sorgissin. Una vegada l’avió va aparcar, els participants van anar sortint per anar a recollir les maletes, tot comentant i discutint alguns dels temes més rellevants de la sessió, com ara de quina manera es podrien tractar els residus de catering dels avions internacionals per poder comptar amb l’opció del reciclatge sense que vagin directament a l’abocador.

El darrer repte va suscitar un intens debat. Aquest plantejava si la societat canviaria a l’hora de triar els productes alimentaris si aquests tinguessin una etiqueta on indiqués el total d’emissions contaminants del seu cicle de vida. Els passatgers, amb l’equipatge a la mà, van començar a emprendre camins diferents, essent conscients que és necessari difondre problemàtiques com la gestió de residus i les emissions de les nostres queixalades.

 

0 Comments

Add Comment


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Segueix-nos a les xarxes!

    tw logo        linkedin logo_initials 

    Projectes destacats

    Análisis de Ciclo de Vida de la producción de vino de La Rioja.

    Cálculo de Huella de Carbono de la cadena de producción textil de la marca MANGO.

    Diseño de un software integrado para una Arquitectura Sostenible.

    Cálculo de ahorro de emisiones de CO2 en los productos de la Red Compra Reciclado.

    Desarrollo de criterios de una Ecoetiqueta Europea para edificios de oficinas y para la compra y contratación pública verde.

    Creación de una plataforma on line para difundir casos de estudio de edificación sostenible.

    Análisis del Ciclo de Vida de un Turista que viaja a las Islas Baleares.

    Sensibilización y recogida selectiva de juguetes con componentes eléctricos y electrónicos en als escuelas.

    Diseño de un software de gestión de envases.