“La resposta és la ciència: fer una anàlisi de cicle de vida i buscar el mínim impacte ambiental”, diu Pere Fullana

El director de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF, Pere Fullana, va liderar una ponència en l’acte de cloenda de la Setmana de la UNESCO a l’Institut d’Estudis Catalans.

Fullana va presentar les línies de recerca de la Càtedra al voltant de l’anàlisi de cicle de vida dels productes i dels criteris d’avaluació ambientals.

La Xarxa Civil UNESCO a Catalunya va ser la responsable d’organitzar la setena edició de la Setmana UNESCO que es va estendre de l’11 al 18 de novembre.

Pere Fullana a l'acto de commemoració del dia de la UNESCO. Crèdits: IEC

Pere Fullana a l'acte de commemoració del dia de la UNESCO. Crèdits: IEC.

El passat divendres 17 de novembre, es va celebrar l’acte de commemoració del dia de la UNESCO a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) a Barcelona. L’esdeveniment posava punt final a la Setmana UNESCO, celebrada entre l’11 i el 18, després d’haver promogut centenars d’activitats per tot el territori català. El director de la Càtedra de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF, Pere Fullana, va participar en la cerimònia presentant les línies d’investigació de la Càtedra al voltant de l’Anàlisi de Cicle de Vida (ACV) dels productes i els criteris d’avaluació ambientals, a partir d’exemples pràctics.

“L’exposició del Pere Fullana va ser breu, concisa i entenedora, va explicar de forma molt planera el que està fent la Càtedra”, destaca Miquel Segura, president de l’Associació UNESCO Igualada, que porta el Centre UNESCO per la Creativitat Audiovisual, i que va ser assistent en l’acte. “És d’agrair que un tema científic s’expliqui de forma tan amena”, apunta Segura, tenint en compte que l’audiència estava integrada majoritàriament per públic general,  sense vinculació amb el món científic i tecnològic.

La Càtedra i l’Associació UNESCO Igualada mantenen relacions des de l’any 2010, moment en què l’Associació va ajudar que finalment la Càtedra fos una realitat. A partir d’aleshores, “les relacions continuen i no han de deixar de continuar perquè tots som UNESCO”, confessa satisfet Segura.

 

L’anàlisi de cicle de vida per a tots

Fullana va introduir la Càtedra i les seves funcions, servint-se d’exemples quotidians i pràctics, que van despertar l’interès del públic. El primer va servir per entendre la perspectiva de cicle de vida i les seves repercussions en el medi ambient, com ara la petjada de carboni. “Quan fem una anàlisi de cicle de vida, no sols analitzem la petjada de carboni del producte, sinó també una sèrie de categories ambientals de manera que si millorem una cosa, podem veure si estem empitjorant una altra”, argumenta l’expert en metodologies ACV.

El següent cas va començar amb la pregunta oberta, “Volem reciclar?”, amb la intenció de fer reflexionar els espectadors. El director va esmentar el concepte d’economia circular que està impulsant la Unió Europea i va plantejar un debat al voltant de si era més convenient construir una caixa de fruita de cartró, de fusta o bé de plàstic. “La resposta és la ciència: fer una anàlisi de cicle de vida per veure en quines condicions un material és millor que un altre”, va respondre Fullana.

El tercer exemple estava relacionat amb el reciclatge i les seves limitacions. El problema consistia a deliberar si era necessari enviar tres camions a dalt d’una ermita per recollir els diferents residus per separat o bé només enviar-hi un i fer un triatge posterior. Després de valorar que l’opció més eficient era fer servir els menys vehicles possibles, Fullana va concloure que “el que hem de fer és buscar el mínim impacte ambiental, que no sempre serà el 100% del reciclatge”, com succeeix en aquest cas.

La darrera qüestió partia d’un projecte de la Universitat de Girona (UdG) que demostrava que aplicant unes nanofibres a la cel·lulosa del paper, es passava de tres cicles de reciclatge a set. “Però això és bo o dolent?”, va llançar Fullana, encetant un debat interior en cadascun dels assistents de la sala. Ajudant-se d’un gràfic, el director va posar èmfasi en decidir si reciclar més i utilitzar menys recursos, fet que suposaria un estalvi econòmic però un major impacte ambiental, o bé no reciclar tant però tenir menys incidència sobre el canvi climàtic.

Arribant al final de la ponència, Fullana es va acomiadar amb el seu agraïment per poder compartir els objectius de la Càtedra en un centre cultural de referència com és l’Institut d’Estudis Catalans, i en un dia tan especial per la UNESCO. Iniciatives de divulgació com aquesta serveixen per apropar el món de la ciència i la recerca a la societat. En aquesta línia, Segura proposa “establir una xarxa per difondre l’activitat de les càtedres”.

Veure el vídeo de la presentació del Dr. Pere Fullana:

 

0 Comments

Add Comment


    • >:o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Segueix-nos a les xarxes!

    tw logo        linkedin logo_initials 

    Projectes destacats

    Análisis de Ciclo de Vida de la producción de vino de La Rioja.

    Cálculo de Huella de Carbono de la cadena de producción textil de la marca MANGO.

    Diseño de un software integrado para una Arquitectura Sostenible.

    Cálculo de ahorro de emisiones de CO2 en los productos de la Red Compra Reciclado.

    Desarrollo de criterios de una Ecoetiqueta Europea para edificios de oficinas y para la compra y contratación pública verde.

    Creación de una plataforma on line para difundir casos de estudio de edificación sostenible.

    Análisis del Ciclo de Vida de un Turista que viaja a las Islas Baleares.

    Sensibilización y recogida selectiva de juguetes con componentes eléctricos y electrónicos en als escuelas.

    Diseño de un software de gestión de envases.